domingo, 31 de enero de 2010

Las LLAVES de la temporada O/I 2010-11.

En unas horas arrancará la Semana de la Moda de Valencia, y le seguirán otras capitales europeas, así que ya casi puedo asegurar lo que veremos en el armario del otoño-invierno
2010-11. Habrá un predominio de fibras naturales, extraídas tanto de las plantas como de los animales y mezcladas entre ellas como búsqueda de una “austeridad cálida”. Un movimiento que ve crecer sus expectativas desde hace varias temporadas, en los llamados forum de la feria más importante del sector textil, como es Première Vision. Está corriente “responsable” trata de “implicarnos en las iniciativas ecológicas y solidarias de toda la cadena de fabricación” proporcionando un original estilo personal, basado en aspectos rústicos donde la artesanía y los métodos tradicionales se reinician con fuerza. Sobre todo a la hora de tejer el punto.
Pero también, se ve un cierto auge en cuanto al reciclado de prendas, es decir, prendas rebuscadas en rastrillos y mercadillos con las cuales podemos experimentar con las formas, las mezclas de texturas dándoles una nueva utilidad, un nuevo aspecto. Sirva como ejemplo una revisión de la técnica del Pachwork. Si hablamos de prendas, las mangas concentrarán un protagonismo exagerado en la parte superior. Siguiendo un poco aquellas formas futuristas, tan presentes en los 80. Seguiremos viendo líneas estrictas o sueltas de movimientos fluidos y largos hasta el suelo, en vestidos y faldas. Los vestidos más “espaciales” emiten destellos, gracias en parte, a los tejidos o paliques totalmente de metal que aportarán un poco de brillo a la temporada.
Y en cuanto a las prendas de abrigo, se inspirarán y tomarán los detalles de los diferentes ejércitos de tierra, del aire o de la armada o recurrirán en aspectos más felinos.
La austeridad económica manda, y estará presente en parte de las colecciones. Como punto de partida los sobrios 40 o un renacer del grunge de los 90, con aquella imagen de aspecto sencillo, desaliñado de actitud marcadamente “anti“. Para esta ocasión la temporada promete colores y contrastes vibrantes, será casi como “lanzarse hasta el extremo“, a la dejadez y a los garabatos. Y el denim. Está claro que quiere seguir reinando en el s.XXI con prendas inspiradas en monos de carpintero, chaquetas y abrigos de laboratorio…

Ja quasi puc assegurar que en l'armari de la tardor-hivern 2010-11 haurà un predomini de fibres naturals, extretes tant de les plantes com dels animals i barrejades entre elles com recerca d'una "austeritat càlida". Un moviment que veu créixer les seues expectatives des de fa diverses temporades, en els anomenats forum de la fira més important del sector tèxtil, com és Premiere Visio. Està corrent "responsable" tracta de "implicar-nos en les iniciatives ecològiques i solidàries de tota la cadena de fabricació" proporcionant un original estil personal, basat en aspectes rústics on l'artesania i els mètodes tradicionals es reinicien amb força. Sobretot el teixir punt.

Però també, es veu un cert auge quant al reciclat de peces, és a dir, peces estudiades en rastells i mercadillos amb les quals podem experimentar amb les formes, les barreges de teixidures donant-los una nova utilitat, un nou aspecte. Servisca com exemple la tècnica del Pachwork. Si parlem de peces, les mànegues concentraran un protagonisme exagerat en la part superior. Seguint un poc aquelles formes futuristes, tan presents en els 80. Seguirem veient línies estrictes o soltes de moviments fluids i llargs fins al sòl, en vestits i faldilles. Els vestits més "espacials" emeten centelleigs, gràcies en part, als teixits o paliques totalment de metall que aportaran un poc de lluentor a la temporada. I quant a les peces d'abric, s'inspiraran i prendran els detalls dels diferents exèrcits de terra, de l'aire o de l'armada o recorreran en aspectes més felinos. L'austeritat econòmica mana, i estarà present en part de les col·leccions. Com punt de partida els sobris 40 o un renàixer del grunge dels 90, amb aquella imatge d'aspecte senzill, desaliñado d'actitud marcadament ?anti?. I el denim. Està clar que vol seguir regnant en el s.XXI amb peces inspirades en micos de fuster, jaquetes i abrics de laboratori?

domingo, 17 de enero de 2010

¿Pasarela o Industria?

Arrancan los preparativos de la VIII edición de la Semana de la Moda de Valencia, con más de una ausencia a destacar junto con un elevado número de diseñadores forasteros en el calendario oficial. En cuanto a las ausencias, las hay forzadas, es decir, aquellas colecciones que no alcanzan el nivel exigido por el comité seleccionador, y otras voluntarias e irreconciliables con la actual dirección y que reabren una edición más el debate sobre el presente y futuro de la Moda Valenciana. Y es que no paro de cuestionarme ¿Para quién están desfilando? ¿De qué sirve desfilar si luego las colecciones no se pueden producir y vender?.
J.Bort.
Esta claro que la pasarela muestra el trabajo, el esfuerzo, la ilusión de un diseñador por crear una colección y que no hay más satisfacción que ver como el público y prensa responde e interesa por sus creaciones. Pero me sigo preguntando, si no sería mejor optar por subvencionar por ejemplo, un proyecto empresarial que apoyará las diferentes actividades derivadas de la presentación de una colección, sea en ferias del sector o mediante un stand, un showroom colectivo, o conseguir más implicación de las distintas administraciones, tanto central como autonómica para potenciar y recuperar una industria textil y su tejido industrial especializado. Se trataría de crear un encuentro entre diseñadores y empresas del sector, que pasan por unos momentos difíciles y así poderse ayudar mutuamente.

J.Bort.

La moda en España y Valencia no es ninguna excepción, tropieza con la industria. Nuestros diseñadores, tanto los emergentes como los consagrados, no encuentran talleres que produzcan sus pequeñas colecciones porque no les sale rentable, los costes se disparan. Gran parte de ellos se encuentran al borde de la ruina ante la falta de financiación por parte de los bancos o cajas de ahorro, y es que hay que hacer frente a las cada vez más exigentes peticiones de los talleres, los fabricantes de tejidos, etc. Por no hablar del sistema reinante en el pequeño comercio de aceptar prendas bajo depósito, así los creadores no pueden adelantar ni negociar los pagos marcados por sus proveedores. Y vuelta a empezar la temporada siguiente.

Aiiii, que ingenuo soy, si es que veces se me olvida que gusta más el “petardeo durante tres días, que no el invertir tiempo, esfuerzo y valentía política, para crear un tejido industrial digno con firmas que destaquen y compitan dentro del sector.

J.Bort.

Arranquen els preparatius de la VIII edició de la Setmana de la Moda de València, amb més d'una absència a destacar juntament amb un elevat nombre de dissenyadors forasters en el calendari oficial. Les absències, les hi ha forçades, és a dir, aquelles col·leccions que no arriben a el nivell exigit pel comitè seleccionador, i altres voluntàries i irreconciliables amb l'actual direcció i que reobrin una edició més el debat sobre el present i futur de la Moda Valenciana. I és que no pare de qüestionar-me Per qui estan desfilant? De que serveix desfilar si després les col·leccions no es poden produir i vendre?. Clar que la passarel·la mostra el treball, l'esforç, la il·lusió d'un dissenyador per crear una col·lecció i que no hi ha més satisfacció que veure com el públic i premsa respon i interessa per les seues creacions. Però em seguisc preguntant, si no seria millor optar per subvencionar per exemple, un projecte empresarial que donarà suport les diferents activitats derivades de la presentació d'una col·lecció, siga en fires del sector o mitjançant un showroom, o aconseguir més implicació de les diferents administracions, tant central com autonòmica per a potenciar i recuperar una indústria tèxtil i el seu teixit industrial especialitzat. Es tractaria de crear un encontre entre dissenyadors i empreses del sector, que passen per uns moments difícils i vaig agafar poder-se ajudar mútuament.

J.Bort.

La moda a Espanya i València no és cap excepció, ensopega amb la indústria. Els nostres dissenyadors, tant els emergents com els consagrats, no troben tallers que produïsquen les seues menudes col·leccions perquè no els ix rendible, els costos es disparen. Gran part d'ells es troben a la vora de la ruïna davant la falta de finançament per part dels bancs o caixes d'estalvi, i és que cal plantar cara a les cada vegada més exigents peticions dels tallers, els fabricants de teixits, etc. Per no parlar del sistema reinant en el menut comerç d'acceptar peces baix dipòsit, així els creadors no poden avançar ni negociar els pagaments marcats pels seus proveïdors. I volta a començar la temporada següent. Aiiii, que ingenu sóc, si és que vegades se m'oblida que agrada més el “petardeo” durant tres dies, que no l'invertir temps, esforç i valentia política, per a crear un teixit industrial digne amb marques que destaquen i competisquen dins del sector.

domingo, 10 de enero de 2010

.....de REBAJAS.

Esté periodo de rebajas es uno de los más interesantes de los últimos años. Solo hay que leer los titulares de los principales periódicos digitales. “Las mayores rebajas de la historia”, El Pais. “Las rebajas más agresivas de la historia”, Levante. No es casual, que la mayoría los titulares coincidan, principalmente por varios motivos. Número uno, la crisis. ( ojalá sirvan para reactivar un poco el consumo ) Y el segundo, por el curioso fenómeno meteorológico llamado el veranillo de San Martín, que esté año nos acompaño más días de los debidos, e invitaba poco, a invertir en prendas de paño, piel o cachemir. ( Así que la mayoría de diseñadores tienen ganas de dar salida al stock ). Me gustaría aconsejaros sobre las mejores direcciones, para aprovechar al máximo vuestras compras en período de rebajas.
Sergis.
El truco esta en saber elegir y repartir un poco el presupuesto que destinéis al “rebajeo“. La primera “partida presupuestaria” invertirlas en prendas especiales, aquellos flechazos de diseñadores consagrados o de jóvenes promesas del diseño. (Para conseguir una buena prenda de diseñador, lo mejor es ir estos primeros días) Aunque si vuestro presupuesto es más ajustado, mejor será que esperéis a las semanas siguientes, es decir, a las segundas rebajas o al remate final de temporada. Donde si la suerte os acompaña, podéis encontrar la gaga, o gangas, de vuestra vida. JUAN VIDAL tiene todo al 50%. Los descuentos en TONUCA, van desde un 30% hasta un 50%. HIGINIO MATEU tiene prendas desde el 40% llegando incluso al 70%. Y es que el “rebajeo” que no nos falte¡¡¡¡¡
J.Ferrer.
Aquet període de rebaixes és un dels més interessants dels últims anys. Solament cal llegir els titulars dels principals periòdics digitals. “Les majors rebaixes de la història” El Pais. “Les rebaixes més agressives de la història” Levante. No és casual, que la majoria els titulars coincidisquen, principalment per diversos motius. Número un, la crisi. ( de veritat servisca per a reactivar un poc el consum ) I el segon, pel curiós fenomen meteorològic anomenat “el veranillo de San Martín“, que aquet any ens acompanyat més dies dels deguts, i convidava poc, a invertir en peces de drap, pell o cachemir. ( Així que la majoria de dissenyadors tenen ganes de donar eixida a l'estoc ).
M'agradaria aconsellar-vos sobre les millors adreces, per a aprofitar al màxim les vostres compres en període de rebaixes.
Mari.
El truc esta en saber triar i repartir un poc el pressupost que destineu al “rebajeo“. La primera “partida pressupostària” invertiu-les en peces especials, aquells “flechazos” de dissenyadors consagrats o de joves promeses del disseny. (Per a aconseguir una bona peça de dissenyador, el millor és anar aquests primers dies) Encara que si el vostre pressupost és més ajustat, millor serà que espereu a les setmanes següents, és a dir, a les segones rebaixes o a la remate final de temporada. On si la sort us acompanya podeu trobar la gaga, o gangues, de la vostra vida.
JUAN VIDAL té tot al 50%. Els descomptes en TONUCA, van des d'un 30% fins a un 50%. HIGINIO MATEU té peces des del 40% arribant fins i tot al 70%. I és que el “rebajeo” que no ens falte.¡¡¡¡¡